Marketing is een ongelofelijk groot en verwarrend vakgebied aangezien het, zeker de laatste jaren met de opkomst van social media marketing dat geëxplodeerd is, ongelofelijk is gegroeid in verschillende kanalen, categorieën en nieuwe specialisaties. Hierdoor is het als je marketing studeert als bachelor of master soms moeilijk om een goed overzicht te bewaren of jezelf een marketeer te noemen omdat het vakgebied gewoon zo ongelofelijk groot is geworden. Gelukkig hebben veel bedrijven dit opgepikt en zijn er meerdere specialisaties gekomen om je hierbij makkelijk te helpen! Een van die specialisaties is bijvoorbeeld het volgen van een growth marketing training.
Wat is growth marketing?
Growth marketing is een soort van experiëntiële marketing tak waarbij je om de zoveel tijd een, vrij groot, budget krijgt en je hiermee allerlei experimenten kan uitvoeren en hierna analyseren wat werkt voor de klant en wat niet. Growth marketing is ook zeer breed en is een meer creatieve tak van de marketing waarbij je samen werkt met finance en strategy tak van het bedrijf. Bij growth marketing maak je experimenten waarbij je de klanten triggert op creatieve manieren. Een voorbeeld specialisatie van growth marketing is bijvoorbeeld guerrilla marketing. Guerrilla marketing is een plotse creatieve inkijk op alledaagse dingen in het straatbeeld of online. Een voorbeeldje hiervan is bijvoorbeeld een zebrapad dat omgetoverd is tot een pakje friet van McDonalds. Zo krijgt McDonalds de creatieve marketing en nemen mensen veel foto’s die ze online posten zodat je zo naderhand gratis mond-op-mond, of nu internet, reclame verkrijgt voor je bedrijf.
Andere marketing specialisaties
Naast Growth marketing bestaan er nog veel andere soorten marketing specialisaties waarin je je kan verdiepen. Marketing is namelijk niet enkel het creatieve aspect van het bedrijf, er moet ook een duidelijke strategie in zitten en een analyserende inkijk om te bekijken wat wel en niet werkt in je marketing efforts zodat je hierna alles makkelijk kan aanpassen zodat je je klant toch triggert op de juiste manier.