Wanneer jij met passie in je vak staat, dan kan het regelen van je onderneming er soms nogal tussendoor schieten. Zolang je ZZP’er bent is dit nog niet zo’n probleem, maar wanneer je werknemers onder je hebt staan dan kan het de werksfeer flink verbeteren als je investeert in een goedlopend bedrijf. Met deze tips word jij, ook als ZZP’er, een slimme ondernemer.
Een handige manier om geld te besparen
Om het moraal van jezelf en je werknemers te vergroten, kun je standaard een bepaald aanbod aan eten en drinken regelen. Ook wanneer je klanten over de vloer krijgt of belangrijke klanten een relatiegeschenk wilt geven, is het handig om zo goedkoop mogelijk eten en drinken in te kunnen slaan. Als ondernemer kun je eigenlijk altijd terecht bij elke groothandel om jouw bedrijf te voorzien van alle benodigdheden. Je kunt bijvoorbeeld bij deze Nederlandse groothandel online bestellen wat je nodig hebt, zoals blikjes drinken, snacks voor onderweg of dus leuke traktaties om iets te vieren. Je koopt in bulk op wat je nodig hebt voor de komende maanden en bespaart zo een hoop kosten. Als jij nu zelf nog betaalt voor je broodjes met pindakaas dan kun je nu dus flink besparen door bij de groothandel langs te gaan.
Duidelijke afspraken maken is essentieel
Een manier om jezelf, je werknemers en je klanten gelukkig te houden is door duidelijke afspraken te maken. Het kan in het begin misschien wat onwennig voelen om alles aan te kaarten dat nodig is, maar hierdoor creëer je voor iedereen duidelijkheid, waardoor er gefocust gewerkt kan worden. Dit verhoogt de motivatie en productie van alle betrokkenen. Daarnaast weten klanten wanneer ze wat kunnen verwachten, waardoor ze niet voor onverwachte problemen komen te staan. Zorg voor een overzichtelijke agenda die je altijd bij je hebt, vraag veel na bij mensen wat de planning is en wat goed uitkomt, benoem het direct wanneer je weet dat iets niet gaat lukken. Allemaal stappen die je kunt zetten om de duidelijkheid binnen je bedrijf te vergroten en overzichtelijk aan de slag te kunnen.
De klant is daadwerkelijk koning
Tegenwoordig zien we steeds meer en meer klantenprogramma’s waar bedrijven finaal onderuit gaan. Het komt er allemaal op neer dat er niet genoeg wordt geïnvesteerd in klantcontact, waardoor zij met gegronde redenen naar zulke programma’s gaan en vervolgens verschrikkelijke reclame voor jouw onderneming maken. Ontevreden klanten moet je dus echt bij de bron aanpakken. Luister goed naar de problemen van de klant en denk in oplossingen, zodat je geen slechte reviews krijgt. Een klant met een kleine tegemoetkoming benaderen lijkt nu misschien als een vervelende uitgave, maar hiermee draai je een mogelijk negatieve review om in een positieve die mensen veel meer zal overtuigen. Dit is misschien wel de beste investering die je als bedrijf kunt maken, dus push jezelf om hier genoeg aandacht aan te spenderen. Dan ben je pas echt een slimme ondernemer.