image Een advocaat ondernemingsrecht image Boekhouding voor een zzp’er

Drop us a line...

Verstuur bericht

Wat kun je allemaal met debiteurenbeheer

Wat kan het soms storend zijn. Klanten die soms te laat of niet hun factuur netjes betalen binnen de opgegeven termijn. Als zzp’er/zelfstandig ondernemer of bedrijf krijg je er vroeg of laat weleens mee te maken. Onbetaalde facturen, een maand waarin er beduidend meer wordt uitgegeven dan dat er in het laatje komt en onvoorziene tegenslagen. Dat alles zorgt voor een negatieve cashflow. De woorden zeggen misschien al genoeg op zich, maar het komt er op neer dat de onderneming in mindere, zo niet financieel gevaarlijke tijden verkeert. Wat te doen?

Een degelijk debiteurenbeheer kan uitkomst bieden. Hiermee krijg je al snel overzicht en orde op zaken. Een van de onderdelen van een debiteurenbeheer is bijvoorbeeld het bijhouden van de administratie. Dat is soms urenlang werk waar niet iedereen zo snel op zit te wachten, maar het moet wel gebeuren. Op deze manier kan je namelijk sneller inzicht krijgen welke klanten wel en welke klanten juist niet hebben betaald. Wanbetalers kun je zo sneller aan het jasje trekken.

Bij het beginnen van een zelfstandige onderneming, kom je al rap in aanmerking met de Kamer van Koophandel. Iets waar ieder bedrijf en zzp’er bij ingeschreven moet staan. Ook zij komen vaak genoeg met tips om het mogelijke ten onder gaan van je bedrijf tegen te gaan. Een van de tips die de KvK geeft, is het vooraf checken van de klanten. Niet op LinkedIn, maar op de zogeheten Handelsregister. Het is misschien wel handig om te weten of een bedrijf bijna failliet is of niet voordat je er zaken mee gaat doen.

Bovendien is het handig om vooraf afspraken te maken over de betalingstermijn. Het is raadzaam om te doen in een offerte, opdracht- of orderbevestiging of in de algemene voorwaarden die je als ondernemer altijd kan opstellen. Daarnaast begint het proces van facturen ook altijd bij de persoon zelf. Dus, hoe langer je wacht met het opstellen- en versturen van de factuur, hoe langer het uiteraard duurt voordat de factuur betaald wordt.

Mocht het echt oneindig lang duren dat de klant de factuur nog niet heeft betaald, dan is het verstandig om een belletje plegen naar de klant. Wordt de betaling nog steeds niet gedaan en is de betalingstermijn al enige tijd verlopen, dan kan er een aanmaning en later zelfs een incassobureau of deurwaarder aan te pas komen. Het zijn slechts enkele tips om het debiteurenbeheer beter te krijgen.

      Gerelateerde berichten
      • Alles
      • Op auteur
      • Op categorie