Hoe wordt kredietbeheer gedefinieerd?
Er is geen duidelijke definitie van wat credit management is. Meestal wordt het gezien als de garantie dat klanten op tijd betalen, dat kredietkosten laag blijven en dat slechte schulden zodanig worden beheerd dat de betaling ervan wordt ontvangen zonder de relatie met de klant te schaden. Daarnaast kan een goed beleid in kredietbeheer meer garanties bieden aan een bank, wat uiteraard een financiering kan vergemakkelijken.
Waarom krediet geven?
Het fundamentele principe is dat je krediet geeft om iets te winnen en jouw bedrijf te laten groeien. Houd dit vooral in je achterhoofd!
We weten dat als we iets willen verkopen, vaak krediet moeten geven. Dit kan zijn omdat de machtsverhouding in het voordeel van de klant ligt of omdat het standaard gegeven wordt in de sector waarin je je bevindt.
Verkooponderhandelingen gaan niet alleen over prijs. Als je vroeg in de onderhandeling “krediet” laat vallen, zul je versteld staan van hoeveel deuren er plots opengaan. Uiteraard zullen er zich omstandigheden voordoen waarin je geen krediet zou moeten toekennen. Bijvoorbeeld als de klant geen goede staat van dienst heeft, een slechte krediet geschiedenis of een lage kredietscore heeft. In deze situaties zou het jouw volste recht zijn om te vragen in contanten te betalen of bij levering.
Waarom is kredietbeheer zo belangrijk?
Heel wat bedrijven falen door een slecht credit management. Waarom een krachtig kredietbeheer nodig is voor het succes van je bedrijf, lees je hieronder.
- Je moet de kosten betalen om je bedrijf te financieren. Dit kan duur zijn en op jaarbasis gemakkelijk 15% kosten van het geleende bedrag. Openstaand krediet kan niet worden gebruikt voor groei of andere initiatieven.
- Als je problemen hebt en goederen of diensten blijft leveren nadat je eigenlijk al actie had moeten ondernemen, kun je veel grotere verliezen lijden. Wat een verlies van 10000 euro zou zijn geweest, kan gemakkelijk uitgroeien tot een verlies van het dubbele of driedubbele.
- Verliezen brengen je meteen terug naar jouw startpunt. En nog meer, vaak moet je zelfs veel meer verkopen om terug te gaan naar waar je bent begonnen!
- Een slecht krediet beheer kan jouw relaties met klanten vergiftigen. De gesprekken moeten gaan over hoe je de onderneming van je klant een meerwaarde kunt geven, niet over wanneer je zult betaald worden. Klanten met een slechte krediet geschiedenis zullen zich schuldig voelen en in het algemeen vermijden mensen situaties waarin ze zich schuldig voelen. Hierdoor kunnen klanten vaker met iemand anders gaan samenwerken.
Kredietbeheer is een krachtige zakelijke functie waarmee je heel wat tijd en geld kan besparen voor jezelf en jouw bedrijf. Leer vandaag nog de basisprincipes van credit management.