Het inrichten van de etalage is misschien niet iets waar je gelijk aan zal denken als het gaat over het stimuleren van de verkoop, toch is het zeer belangrijk om te doen. Een mooi en goed ingerichte etalage geeft al gelijk het één en ander aan van hoe de winkel er van binnen uitziet en wat ze allemaal verkopen. Het inrichten van de etalage is onderdeel van de term instore marketing, dit is bedoeld om de consument dusdanig te beïnvloeden dat ze eerder overgaan tot het kopen van een product.
Het visitekaartje van je winkel
De etalage is in principe het visitekaartje van je winkel, als de etalage er al rommelig, stoffig of saai eruit zien is de kans groter dat de consument beslist om door te lopen. De etalage moet er goed verzorgt uitzien en het moet de mensen aantrekken, het moet gelijk een duidelijke boodschap geven is ook een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Uit een onderzoek is gebleken dat consumenten gemiddeld zo’n 10 tot 15 seconden naar de etalage blijven kijken, binnen die tijd moet je ze dus ook kunnen overhalen om binnen een kijkje te gaan nemen.
Het inrichten van je etalage
Het is belangrijk om het inrichten van je etalage goed en slim aan te pakken, het maken van een jaarplanning is een goed begin. Hierbij kan je ook al bedenken wat je wilt laten zien aan de mensen en tijdens welk seizoen van het jaar het is, probeer er wel altijd aan te denken dat het goed op elkaar afgestemd is. Probeer ook gebruik te maken van onderstaande tips:
- Zorg dat de etalage er altijd opgeruimd en netjes eruit ziet, tenzij je heel specifiek dit niet wilt hebben omdat het bij de winkel of product past.
- Probeer de etalage bij het seizoen aan te laten sluiten. Je gaat tijdens de kerstdagen immers eerder bij een winkel binnen wiens zijn etalage mooi heeft versierd met een kerstboom en lichtjes dan bij een winkel met een donkere en sombere etalage.
- Probeer de etalage wel overzichtelijk te houden, less is more! Als je teveel producten bij elkaar propt dan wordt het rommelig.
- Goede belichting is belangrijk voor zowel de etalage als de winkel. Een fel verlichte etalage trekt de aandacht van de voorbij lopende passanten. In de winkel worden tegenwoordig juist dimbare LED’s gebruikt, hierdoor kan je een gezonde balans creëren tussen licht en schaduw wat de uitstraling van veel producten weer ten goede komt.
- Zorg altijd voor een echte eyecatcher, dit is vaak ook een product waar je als winkel trots op bent en die je veel wilt verkopen.