Bijna iedereen heeft tegenwoordig toegang tot het internet. Met de smartphone en tablets als nieuwe surfmiddelen naast de klassieke computers zijn we meer online dan ooit. Daarom is online marketing een belangrijk middel om nieuwe klanten binnen te halen. Een website is voor een bedrijf dus belangrijker dan ooit om informatie te verstrekken aan de klant.
Zoekmachine marketing
Allereerst staan SEO en SEA bovenaan.
SEO staat voor Search Engine Optimizing. Dit betekent dat de website in zoekmachines zoals Google beter gevonden worden. Dit is het zogenoemde organisch zoekverkeer: de mensen die niet via betaalde advertenties binnen zijn gekomen op de website.
Daarnaast is er SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. SEA zijn de betaalde advertenties op de Google pagina. De mensen die op deze advertenties klikken en vervolgens naar de site gaan zijn het niet organische zoekverkeer.
Sociale media
Naast deze advertentiemarketing zijn er nog andere vormen van marketing die bijvoorbeeld veel op Social Media van toepassing zijn. Een voorbeeld hiervan is de virale marketing. Dit is een soort mond tot mond reclame op internet. Dit kunnen bijvoorbeeld filmpjes zijn waarbij het de moeite is om dat te delen met andere mensen en hier over te praten. Zo lang elke ‘viraal besmette’ persoon de boodschap gemiddeld 1 keer door stuurt naar een ander persoon blijft de boodschap voortbestaan.
Daarnaast is er nog affiliatie marketing. Bij deze vorm worden mensen betaald en dus gemotiveerd om voor de opdrachtgever bepaalde conversies te verzorgen. Een conversie is een gesteld doel en kan bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief zijn of een bepaald pakket dat gekocht wordt. De conversie moet eerst goedgekeurd worden en vervolgens wordt er een commissie uitgeschreven voor de affiliate.
Online advertising kan dus een zeer belangrijk onderdeel zijn. De bereikbaarheid van uw bedrijf is heel belangrijk en hierdoor kan het een idee zijn om een online marketingbureau in te schakelen. Zij kunnen de online marketing verzorgen en zo de omzet van het bedrijf verhogen.