Langere tijd een bepaalde koers varen kan zorgen voor rust en stabiliteit, maar het kan ook de groei belemmeren van een organisatie. Het is cruciaal om alert te blijven en ernaar te handelen. Groei komt vaak door verandering, deze twee factoren zijn afhankelijk van elkaar. Binnen een organisatie zit je vast aan bepaalde patronen en denkwijzen. Het is goed voor de ontplooiing wanneer hier regelmatig kritisch naar gekeken wordt. Verandering kan hier een reactie op zijn, maar hoe zorg je ervoor dat de veranderingen goed worden doorgevoerd binnen de organisatie?
Verandermanagement
Aanpassingen stuiten vaak op onbegrip. Over het algemeen houden mensen niet van een omslag, zeker als ze het nut van de aanpassingen niet zien. Dit is gelijk een onderdeel van het verandermanagement, duidelijkheid over de veranderingen. Elk individu heeft behoefte aan duidelijkheid, de mate is bij ieder verschillend. Ook binnen een organisatie is communicatie aanmerkelijk. Niet alleen ten tijde van tegenslag, ook wanneer het goed gaat is kennisgeving nodig.
Veranderingen doorvoeren begint daarom met een uitleg, wat is reden achter de aanpassing? En wat wil de organisatie ermee bereiken? Door deze uitleg zal er al een hoop duidelijk worden. Ook is het goed om van gedachten te wisselen met elk lid binnen de organisatie. Wat zijn de voordelen en nadelen van de veranderingen? En hoe kunnen we dit verbeteren?
Iedereen betrekken bij de verandering zorgt voor een team-gevoel, en dat is een zeer belangrijk onderdeel van verandermanagement. Soms kan het lastig zijn om als organisatie kritisch te kijken naar de wijze van handelen. Hulp vragen aan een onafhankelijk persoon kan dan noodzakelijk zijn, dit is vaak een spannende stap in het proces. Er kan opbouwende kritiek komen op bepaalde methoden, dat kan als pijnlijk worden ervaren. Maar daar komt uiteindelijk wel vaak groei uit voort, mits je iets met de kritiek gaat doen.
Veranderingen gaan soms wat moeilijk en langzaam, maar op den duur leveren ze vaak mooie dingen op binnen de organisatie.