Het geven van relatiegeschenken is en blijft erg lastig. Met het geven van een relatiegeschenk probeer je natuurlijk je organisatie in een positief daglicht te stellen en het imago positief te beïnvloeden. Je probeert natuurlijk ook je klanten te enthousiasmeren voor je onderneming. Het kiezen van een relatiegeschenk blijft echter vaak lastig.
Een goede tip is om gebruik te maken van het CRM systeem van je onderneming. In dit systeem staat vaak allerlei informatie over je klant. Indien deze ontbreekt is het toch slim eens te vissen naar bijvoorbeeld de hobby’s en interesses. Niet alleen laat je zo zien betrokken te zijn maar daarnaast komt dit ook ten goede voor het kiezen van je relatiegeschenken. Dit kun je doen middels (telefoon)gesprekken maar daarnaast bijvoorbeeld ook via social media.
Natuurlijk is het moeilijker als je erg veel klanten hebt om alle interesses en hobby’s te onderzoeken. Daarom is het slim om bijvoorbeeld je klanten te segmenteren. Hierbij kun je je grotere klanten meer prioriteit geven en hierbij unieke relatiegeschenken te vinden. Je zult zien dat dit voor veel enthousiasme zorgt en dus voor positieve reacties!