Outplacement is het professioneel begeleiden van mensen die al dan niet gedwongen zijn hun loopbaan ergens anders te vervolgen. De nieuwe manier van outplacement combineert traditionele persoonlijke begeleiding met de mogelijkheden van het internet.
Social Media Doordat internet steeds populairder wordt dienen outplacementbureaus zich ook aan te passen aan deze tijd. Je moet tegenwoordig wel op het internet gaan om werk te vinden en om zelf gevonden te worden. Steeds meer van belang worden dus sociale media, blogs en ga zo maar door. Deze nieuwe tools maken het gebruik van internet anders en daar dient dan ook zeker aandacht aan te worden besteed. Door internet is de arbeidsmarkt namelijk steeds transparanter, voor beide partijen: de werkzoekenden en werkgevers.
De nieuwe werkwijze van outplacementbureaus behelst dus vooral het zorgen voor het benutten van de kansen op het internet. Kandidaten kunnen dus zelf hun omgeving op het internet bexefnvloeden en op die manier blijft er voor de outplacementbureaus meer tijd over om hen persoonlijk te begeleiden. Op het internet kun je je eigen identiteit naar voren laten komen en interactief met bedrijven omgaan. Dit is dan ook aan de kandidaten de taak. Het benutten van social media kan het netwerk vergoten en positioneert de kandidaat in de arbeidsmarkt op korte én lange termijn. Personal Branding is hierbij het sleutelwoord.