Met het grote aantal consumenten dat de fysieke winkels heeft verlaten om zich bij de webwinkels aan te sluiten en vanuit het comfort van hun huis te kopen, bereikt de vraag een exponentiële groei, wat de virtuele winkels voor een groot probleem heeft gesteld: het beheersen van de voorraad.
Vanwege de moeilijkheid om de voorraad hoog te houden en de gevarieerde beschikbaarheid van producten, hebben veel managers ervoor gekozen om de voorraad uit te besteden, wat gunstig kan zijn. Bekijk hier wat het is en wat de voordelen zijn van webwinkel logistiek uitbesteden.
Uitbestede inventarisatie
Er zijn twee manieren om uw inventarisatie uit te besteden, elk met een ander doel. De eerste is om gebruik te maken van de voorraad van uw leverancier, zonder dat u de volledige opslagkosten voor u in rekening hoeft te brengen. De andere is om gebruik te maken van een logistieke operator, die de opslag en expeditie van de goederen die, in deze modaliteit, is de jouwe te maken.
Hoe te werken met de voorraad van de leverancier
Een virtuele winkel met leveranciersvoorraad bestaat in principe uit het inhuren van de distributeur van de goederen om de bestellingen te beheren en om de scheiding, de voorraadcontrole en, afhankelijk van het gekozen outsourcingmodel, ook de verzending van de goederen te regelen.
Het werkt als volgt: zodra een klant de aankoop doet, wordt de bestelling rechtstreeks naar het systeem van de leverancier gestuurd. De leverancier is verantwoordelijk voor het scheiden van de bestelling, het controleren van de voorraad van de producten en, ten slotte, het verzenden van de goederen naar de klant.
Wat een logistiek operator is en hoe het werkt
Een logistiek operator is een bedrijf met een grote opslag- en voorbereidingscapaciteit, zowel in termen van ruimte, personeel als organisatie, om uw voorraad op te slaan.
Wanneer u gebruik maakt van een logistieke operator, gaat de aankoop van uw goederen rechtstreeks naar het magazijn van de operator. Hij zal verantwoordelijk zijn voor het ontvangen, controleren en toewijzen.
Hoge productbeschikbaarheid
Wanneer u werkt met de voorraad van uw leverancier, uw goederen zijn gecentraliseerd in de structuur van uw eigen leveranciers of uw logistieke operator, is het vrijwel onmogelijk dat een product niet beschikbaar is, behalve natuurlijk voor productiebeperkingen.
Zo wordt een bepaald product, ook al is de vraag naar een bepaald product groot, in grote hoeveelheden opgeslagen. Dit voorkomt dat de klant de gemeenschappelijke boodschap “Product niet beschikbaar. Laat uw e-mail achter om op de hoogte te worden gesteld wanneer deze weer op voorraad komt!”.
Aanzienlijke kostenreductie
Er zijn veel kosten nodig om de logistieke processen functioneel en flexibel te houden. Bij de keuze om de voorraad uit te besteden, worden al deze kosten met structuur direct overgeheveld naar de distributiecentra.
Categorie uitbreiding
Dit is een van de mogelijkheden die stock outsourcing biedt. Aangezien het niet nodig is om hoge financiële middelen toe te wijzen aan de vorming van voorraden in eigen magazijnen, is het grotendeels mogelijk om de verscheidenheid aan aangeboden producten te vergroten.
Door de vorming van partnerschappen met fabrikanten en leveranciers is het bijvoorbeeld mogelijk om zeer specifieke en nicheproducten te gaan verkopen, aangezien het niet nodig is om ze op voorraad te hebben, maar om ze beschikbaar te houden in het systeem, omdat ze in de leveranciers zitten.