image Alles wat je moet weten over het afsluiten van zakelijke energie image Handige tips om energie te besparen in je bedrijf

Drop us a line...

Verstuur bericht

Online shopping blijft ook in 2017 stijgen

Steeds minder mensen gaan naar de winkel, steeds meer mensen shoppen online! Dit komt misschien niet als een hele grote verrassing, maar het is wel een belangrijke ontwikkeling in de businesswereld. In 2017 is de groei van online shopping 28% en in 2020 zelfs 36%. Het is wel belangrijk om je te realiseren dat dit in verschillende branches het geval is, maar lang niet in alle. Zo worden bijvoorbeeld tickets voor evenementen en verzekeringen vaak online gekocht en afgesloten, en doen ook webshops in de media en entertainment het erg goed online. Echter blijft de food en home & garden industrie hierin achter; hiervoor gaan mensen nog steeds liever naar de fysieke winkel. Maar wat voor gevolgen heeft deze stijging en de toekomstige stijging van online shopping eigenlijk?

Steeds meer pakketjes

Het aantal postbodes neemt al jaren af, want brieven en kaarten versturen we niet veel meer. Terwijl het aantal postbodes af blijft nemen, neemt het aantal pakketbezorgers juist toe. Want alles wat wij online bestellen, moet natuurlijk ook bezorgd worden! Gezien we dit steeds meer doen, zijn er meer pakketjes, en dus ook meer pakketbezorgers. Dit betekent ook meer busjes en vrachtwagens op de weg. Gelukkig wordt de pakket business steeds geavanceerder, en wordt pakketten versturen en ontvangen steeds makkelijker. Er worden zelfs drones ontwikkeld die de pakketjes kunnen bezorgen; een futuristische en milieuvriendelijke oplossing.

Steeds minder fysieke winkels

Omdat we met zijn allen steeds meer via internet bestellen, gaan we natuurlijk ook minder naar de winkel. Dit is voornamelijk het geval voor bruin- en witgoedzaken, boekhandels, CD-winkels en reisbureaus. Deze verdwijnen steeds sneller. Dit is voor supermarkten nog lang niet het geval, deze breiden zelfs alleen maar uit. Men vindt het blijkbaar toch nog steeds prettig om de boodschappen gewoon in een winkel te doen. Ook kledingwinkels gaan het steeds meer merken, en dan voornamelijk in de binnenstad. Maar ook op het platteland merken de winkeliers dat steeds minder mensen naar de winkel komen. Omdat deze mensen vaak een stuk moeten reizen om naar de winkel te gaan, is het voor hen juist nog makkelijker om online hun spullen te bestellen.

De fysieke winkel zal nooit helemaal verdwijnen

Toch zijn er onderzoeken die voorspellen dat de fysieke winkel nooit helemaal zal verdwijnen. Waarom niet? Er zijn nog voldoende redenen om het shoppen in fysieke winkels boven online winkels te verkiezen. Je hebt het product namelijk direct in je bezit, waar je bij pakketjes soms wel een aantal dagen moet wachten. In de winkel kun je om deskundig advies krijgen en kun je het product helemaal beoordelen. Ook vinden veel mensen shoppen natuurlijk nog steeds heel leuk. De veiligheid met betrekking tot betalen speelt ook mee en je kunt in de winkel, nog makkelijker dan online, gelijksoortige producten met elkaar vergelijken. De fysieke winkel zal dus nooit helemaal verdwijnen, hoewel online shopping wel toe zal blijven nemen.  

      Gerelateerde berichten
      • Alles
      • Op auteur
      • Op categorie