Misschien is het wel eens bij je opgekomen, je wilt ondernemen én je houdt van kamerplanten en bloemen. Laten we het daarom eens hebben over het bouwen van je merk als een bloemist. We hebben de beste tips voor je op een rijtje gezet:
1. Maak een logo
Ga niet altijd voor de goedkoopste optie bij het laten ontwerpen van je bedrijfslogo. Een professionele ontwerper zal samen met jou het logo ontwerpen dat bij jouw bedrijf past, geheel naar jouw wensen. Daarnaast adviseren ze je bij het gebruik van de juiste kleuren en vormgeving.
2. Je website op orde hebben
Het hebben van een prachtige website is slechts de helft van het werk. Je moet het up-to-date houden. Dat betekent dat je moet werken aan je SEO – Search Engine Optimisation. SEO omvat hoe Google je website vindt en hoe Google dit laat zien aan je klanten. Wij adviseren je daarom om een basis SEO-cursus te doen en te leren hoe het werkt. Zo kun je het op je eigen website toepassen.
We kunnen je alvast een tip meegeven: Elke foto die je naar je website uploadt, moet je een andere beschrijving en naam geven. Bijvoorbeeld een foto over een bonsai, zou je kunnen hernoemen als ‘Bonsai Carmona’ en in de beschrijving zou het gewoon ‘Bonsaiboompje’ kunnen heten.
3. Google’s ‘Mijn bedrijf’
Een gratis en geweldige bron die je bedrijf echt helpt om gevonden te worden op Google, is Google’s ‘Mijn Bedrijf’. Als je nog niet bent aangemeld, meld je dan aan, claim je plek en voeg je locatie toe. Upload regelmatig foto’s, video’s en aanbiedingen en vraag klanten om jouw bedrijf te beoordelen.
4. Facebook voor bloemisten
Facebook is een fantastische gratis platform voor bloemisten die hun ontwerpen en creaties willen tonen. Registreer je bedrijfsnaam en begin met het posten van afbeeldingen van je werk, je moet ongeveer 2 tot 3 keer per dag posten voor het meest optimale (algoritme) bereik. Daarbij wordt videocontent meer gezien dan wat dan ook, dus als je niet zelf op de video wilt praten, film dan je winkel, je bloemen of je ontwerpen, zo krijgt de kijker meer te weten over je bedrijf.
5. Instagram
Instagram is het perfecte platform voor de bloemist. Instagram gaat minder over het beeld zelf en meer over de mensen en hun verhaal. Instagramverhalen zijn een geweldige manier om te communiceren met klanten, potentiële bruidsparen en bedrijven etc. <br><br>
6. Beoordelingen
Niets is beter dan een (goede) review van je klanten. Nadat je je klanten hebt gemaild en aan hen hebt gevraagd je bedrijf te beoordelen op je Google-pagina of je Facebook-pagina, is de kans groter dat klanten je direct beoordelen na een gelegenheid waarbij ze zich nog steeds goed voelen over jouw product, dus wees alert op het vragen om een beoordeling of een testimonial.
7. Verwijder geen negatieve reacties
Verwijder of blokkeer geen negatieve beoordelingen. Hierdoor irriteer je de plaatser van het bericht alleen maar, met de kans dat hij/zij hun vrienden op jouw pagina hetzelfde laten posten. Los de klacht of het probleem op, raak niet geïrriteerd en houd je reactie professioneel en verontschuldig je indien nodig. Hoe leuker je bent, hoe moeilijker het voor hen zal zijn om te reageren met meer negativiteit. Ga akkoord met het herstellen van je fout als dat nodig is.