Werk jij graag met je handen en ben je meer in de garage te vinden dan in je huis? Dan is het tijd om meer te investeren in jezelf en je hobby. Al helemaal wanneer je veel positieve reacties krijgt op al jouw creaties, dan kun je altijd de gok wagen door je hobby in je werk om te zetten. Hier zitten namelijk grote voordelen aan, hoewel het uiteraard ook wat risico’s met zich meebrengt. In dit artikel lees je de voordelen van je eigen bedrijfje op te zetten en hoe je dit het beste kunt doen.
De voordelen van je eigen bedrijf
Er zijn veel voordelen aan het hebben van een eigen bedrijf, hoe klein het ook is. Je mag tot ongeveer €8500,- per jaar verdienen zonder een KvK inschrijving, maar deze eenmalige inschrijving van €75,- zorgt ervoor dat je meerdere voordelen krijgt. Ten eerste heb je professionele hulp van KvK-medewerkers als je niet weet hoe je iets moet regelen. Daarnaast kun je als ondernemer inkopen doen bij bijvoorbeeld een technische sector groothandel. Dit is vaak veel goedkoper en je kunt ook grotere hoeveelheden afnemen. Ook kun je als ondernemer meedoen met netwerk-dagen, waardoor je jouw bedrijf kunt laten groeien. Je kunt nu ook meer focussen op jouw bedrijf als verhaal, waar het naartoe leidt, waar je op wilt focussen en wie bijvoorbeeld je klanten zijn. Een bedrijf oprichten zorgt voor een duidelijkere sturing in je passie dan wanneer je simpelweg als hobbyist verder gaat.
De noodzakelijke stappen
Om een eigen bedrijf op te zetten, zul je een bedrijfsplan en inzichtelijke financiën moeten hebben. Hiermee kun je naar de KvK gaan om je in te schrijven. Hiermee kun je op Google je bedrijf inschrijven en bedrijfsmatige uitgaven doen. Het is essentieel dat je al je uitgaven en inkomsten strak bijhoudt, omdat dit voor de belasting ongelooflijk belangrijk is. Je wilt niet ineens bericht krijgen dat je een belastingontduiker bent. Als technicus zet je jezelf natuurlijk met passie in voor je werk, dus het kan zijn dat dit hele aspect van een bedrijf ingewikkeld voor je is. Wees niet bang om dan hulp in te schakelen. Er zijn veel instanties die adviseren, maar je kunt ook naar een boekhouder stappen die alles voor je bijhoudt. Zo weet je ook zeker dat de mensen die jouw producten kopen, daadwerkelijk betalen én kun je facturen maken om naar potentiële klanten te sturen.
Staar je niet blind op naamsbekendheid
Hoewel tegenwoordig iedereen en elk bedrijf op Social media zit, is het belangrijk dat je je niet blindstaart op de nummers die je hier bereikt. Denk altijd aan kwaliteit over kwantiteit. Het gaat erom dat jouw volgers en mensen die geïnteresseerd zijn in je werk, daadwerkelijk een gevoel hebben bij jou als degene die alles maakt en bij jouw bedrijf dat uit jou is voortgevloeid. Hoewel een goedlopende post veel mensen bereikt, betekent dit niet altijd dat je hierdoor dus meer gaat verkopen. Een hoop mensen zitten namelijk op Social Media om geïnspireerd of vermaakt te worden, niet zozeer om te kopen. Als je niet meteen veel verkoopt van je prachtige producten, wees dan dus niet bang, het gaat om een langdurige opbouw van je bedrijf. Je wilt immers niet na twee dagen hype alweer uitgeblust zijn. Blijf je focussen op je passie, het werk dat je levert en wees een goede ondernemer door goed contact met klanten te behouden. Zo klim jij langzaam maar zeker steeds hoger en hoger met je bedrijf. Veel succes!