Ben je aan het overwegen om binnenkort je bedrijf te verkopen? Dan is het verstandig om goed over het actieplan en het proces na te denken. Er komt een hoop kijken bij de verkoop van je bedrijf en hier kan zeker wel een jaar overheen gaan. Het is een heel proces om je bedrijf op een goede manier te verkopen. Wil je je bedrijf voor een zo hoog mogelijk rendement verkopen, dan zul je van te voren plannen moeten maken voor de waarde creatie. Benieuwd hoe je de verkoop van je bedrijf optimaal kunt laten verlopen? Lees dan vooral verder voor tips in onderstaand artikel.
De waarde bepalen van je bedrijf
Een van de eerste stappen die van belang zijn bij de verkoop van je bedrijf, is het bepalen van de waarde. Er zijn een groot aantal factoren waar deze waarde vanaf hangt. Een potentiële klant zal bijvoorbeeld kijken naar de huidige omzet van het bedrijf, evenals naar de mogelijke groei in de toekomst. Het is hierbij verstandig om je te verplaatsen in het perspectief van een koper om te kijken waar je je bedrijf nog kunt verbeteren.
Plannen voor waarde creatie
Als je in kaart hebt gebracht hoeveel je bedrijf waard is, is het verstandig om te kijken waar er nog ruimte is voor verbetering. Door de methodiek binnen je bedrijf te veranderen, een nieuwe strategie toe te passen of andere apparatuur aan te schaffen, kan het mogelijk zijn om de waarde nog verder te verhogen. Nadat je een actieplan hebt gemaakt is het zaak om deze ook efficiënt uit te voeren.
Natuurlijk kan het een hele taak zijn om het verkopen van je bedrijf helemaal zelf te regelen. Gelukkig kun je daarom ook gebruik maken van bedrijven die je hierbij kunnen helpen. Het 4-Step Exit van No Monkey Business is bijvoorbeeld een ideale manier om optimale waarde te creëren voor je bedrijf.
In 4 stappen naar een Dream Exit
Met het 4 stappenplan is het mogelijk om de beste versie van je bedrijf neer te zetten. De eerste stap is hierbij de intake, om een compleet beeld van het bedrijf te krijgen. Daarna volgt de Business Review, waarbij er plannen gemaakt worden voor de toekomst. De derde stap in dit proces is de Executiefase. In deze fase worden de gemaakte plannen daadwerkelijk uitgevoerd. De laatste stap is de Exit Now fase: het realiseren van de verkoop.