De cashflow van een bedrijf omvat de geldstromen van een naar de onderneming en is essentieel om succes te bereiken. Geld is dan wel niet alles, het is wel belangrijk! Veertig procent van alle MKB’ers zijn niet in staat om hun eigen rekeningen te betalen door wanbetalingen van klanten. De cashflow verbeteren van je onderneming is de beste manier om succes op de lange termijn te garanderen en zeker te zijn dat je altijd krijgt waarvoor je werkt.
1. Factureer snel om snel geld te krijgen
Het is aangeraden om het sturen van je facturen niet uit te stellen. Hoe sneller jij je facturen verstuurt hoe groter de kans dat je je geld zal zien. Zorg ervoor dat je facturen overzichtelijk zijn en aan alle vereisten voldoen. Onduidelijkheden of fouten zorgen immers voor vertraging!
2. Stuur facturen op het juiste moment
Factureer altijd op het beste moment. Doorgaans zijn er vertragingen op het betalen van facturen in de vakantiemaanden en mei omdat werknemers tijdens die periode hun vakantiegeld uitbetaald krijgen. Op het einde van het jaar worden facturen ook vaak te laat betaald aangezien de meeste bedrijven in die periode de jaarbalans opmaken. Hierdoor besteden ze minder aandacht aan facturen.
Je moet je facturen voor de vijftiende van de maand versturen naar klanten, die deze nodig heeft om BTW te kunnen berekenen als voorbelasting. Als je te maken krijgt met achterstallige betalingen dan in je deze het best in december en mei aangezien dan het vakantiegeld uitbetaald wordt en werknemers hun eindejaarsuitkering ontvangen.
3. Een betalingsherinnering sturen
Als je factuur niet op tijd werd betaald door een klant dan onderneem je best zo snel mogelijk actie. Je kan hulp inschakelen of een herinnering sturen, best meteen na de vervaldatum van de factuur. Vermeld hierbij best niet dat het gaat om een éérste herinnering: dat vergroot immers de kans dat de klant op zich laat wachten voor hij betaalt!
4. De kredietwaardigheid controleren
Als je op voorhand zeker wil zijn dat je facturen betaald zullen worden (en welke onderneming wil dat niet) dan controleer je best de kredietwaardigheid van de klant. Houd hierbij het ‘gedrag’ van die klant goed bij zodat je weet waaraan je je kan verwachten. Als die klant dan te laat betaalt dan kan dit een teken zijn van slechte liquiditeitspositie. In dit geval is hulp inschakelen geen slecht idee!