Tijdens een sollicitatie gesprek is het vaak de eerste indruk die een sollicitant geeft aan een bedrijf die vaak de bepalende factor is waardoor beslist wordt of de sollicitant uiteindelijk wel of niet wordt aangenomen. Natuurlijk wordt er door een bedrijf eerst gekeken naar de sollicitatiebrief en de referenties, maar tijdens een sollicitatie gesprek wordt er natuurlijk ook gekeken naar sociale vaardigheden etc.
Vaak ontstaan er bij zowel werknemers en werkgevers problemen omdat mensen zich tijdens een sollicitatiegesprek assertiever voordoen dan ze uiteindelijk zijn. Assertief zijn heeft te maken met initiatief nemen, uitdrukkingsvaardigheid, prioriteiten stellen en grenzen stellen. Het gebeurd vaak dat mensen op een sollicitatie worden afgewezen omdat ze niet assertief genoeg zijn. Daardoor gebeurd het ook regelmatig dat mensen zich overdreven assertief gaan opstellen.
Als sollicitant zijn er eigenlijk twee mogelijkheden in dit soort situaties. Je kunt gaan reageren op ander functies waar minder assertiviteits competenties gewenst zijn. Hierbij kun je denken aan administratieve functies, als je iets in de commerciële sector wilt doen, zal dit toch snel lastig worden. Je kunt er ook voor kiezen om een assertiviteitstraining te volgen waarbij je leert om te gaan met bepaalde situaties.
Bij een assertiviteitstraining ga je kijken waar je sub assertiviteit vandaan komt en wanneer deze in het verleden is ontstaan. Door dit moment te herkennen en erkennen kan er aan je assertiviteit gewerkt worden, waardoor je leert om te gaan met bepaalde situaties als een sollicitatie en je niet voordoet als iemand die je eigenlijk niet bent.