Je hebt ongetwijfeld weleens gehoord van Virtual Reality. Tegenwoordig bestaat er echter ook iets genaamd “Augmented Reality” (AR). Wat dit precies is, leggen we je uit in dit artikel!
Wat is Augmented Reality?
Wanneer je Augmented Reality vertaald, krijg je letterlijk “aangevulde realiteit”. Het gaat hierbij dus om de realiteit, die aangevuld wordt met virtuele beelden. Er wordt dus een digitale laag aan de werkelijkheid toegevoegd.
Voorbeelden van Augmented Reality
AR klinkt misschien nog een beetje vaag voor je. Echter ben je het ongetwijfeld al verschillende keren tegengekomen in je leven, vaker dan je in eerste instantie denkt. Een erg bekend voorbeeld is bijvoorbeeld de buitenspellijnen die tijdens de uitzending van een voetbalwedstrijd te zien zijn. Als kijker zie je deze op TV, maar de mensen die in het stadion zitten zien deze lijnen niet.
Een ander voorbeeld is je smartphone. Zo kun je tijdens een spel bijvoorbeeld een Pokémon door je woonkamer zien lopen op je scherm, terwijl deze er in het echt uiteraard niet loopt. Ook de populaire app ‘Snapchat’ maakt gebruik van AR voor filters die over foto’s en video’s worden geplaatst.
Naast sportwedstrijden en games zijn er echter nog veel meer toepassingen van AR. Zo zijn er bijvoorbeeld interieurwinkels die een AR-app gebruiken. Hiermee kun je meubels uitkiezen en ze digitaal in je huiskamer plaatsen. Vervolgens zie je op je scherm dus hoe de meubels in je kamer staan! AR is is dus niet alleen leuk, het kan ook erg functioneel zijn.
Het verschil met Virtual Reality
Veel mensen denken dat Augmented Reality hetzelfde is als Virtual Reality. Alhoewel VR en AR op elkaar lijken, zijn ze niet precies hetzelfde. Bij Virtual Reality sluit de VR-bril je zicht volledig af van de werkelijkheid. Je komt dus in een compleet nieuwe realiteit terecht. Bij Augmented Reality zie je de realiteit nog steeds, maar wordt daar enkel iets virtueels aan toegevoegd.
Augmented Reality toepassen
Zoals beschreven zijn er verschillende mogelijkheden om als bedrijf AR toe te passen, om zo meerwaarde te creëren. Naast de genoemde voorbeelden zijn er nog veel meer mogelijkheden. De kans is dus groot dat ook voor jouw bedrijf Augmented Reality toe te passen is. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan eens contact op met StickyLock!