Het budget voor online marketing blijkt ook in 2013 stijgen. Het komende jaar wordt een groei verwacht van de SEO- en SEA-budgetten. Het voornaamste kanaal zal zoekmachinemarketing wederom zijn.
Van alle ondervraagde adverteerde geeft 67% aan om hun SEA (Google Adwords) budget te gaan vergroten. Het gemiddelde budget ligt gemiddeld tussen de €1000,- en €1250,- per maand voor SEA. Dit ligt tussen de 5 en 25% van hun totale marketingbudget.
Het budget van SEO stijgt zelf nog harder. Daar geven van 51% alle ondervraagde adverteerders aan dat hun budget sterk gaat stijgen. Bij de marketingbureaus wordt er verwacht dat 84% hun budget zullen verhogen. Het gemiddelde budget ligt hier tussen de €1,- en €500,- per maand. De focus verschuift zicht meer richting de mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Steeds meer mensen maken gebruik van mobiel werken.
De internetmarketing wordt bijna voor elk bedrijf onmisbaar. Het voordeel van internetmarketing is dat je gerichter kan adverteren en hierdoor geld besparen.
Steeds meer bedrijven gaan de online marketing in eigen beheer uitvoeren. In 56% van de gevallen beheren de SEA-campagnes volledig of gedeeltelijk zelf. In 80% van de gevallen wordt de online marketing volledig in eigen beheer uitgevoerd. Om kosten te besparen wordt als belangrijkste reden gegeven. Zowat alle ondervraagde adverteren op Google. Op de tweede plek staat Facebook en de derde plek word door LinkedIn ingenomen.