Online marketing wordt ingezet om de naamsbekendheid te vergroten met als uiteindelijke doel altijd om meer producten of diensten te verkopen. Naast online marketing zijn er allerlei manieren om nieuwe klanten te werven. Een hiervan is koude acquisitie, waarbij mensen of bedrijven direct worden gebeld door andere bedrijven om diensten of producten direct aan te bieden.
De regels op het gebied van koude acquisitie worden steeds sterker aangescherpt. Dat komt met name omdat er al zeven miljoen mensen bij het Bel-me-niet-register staan ingeschreven. Het register zorgt ervoor dat mensen die hierbij staan ingeschreven niet meer ongewenst door bedrijven worden gebeld.Ook de Code Telemarketing is weer aangescherpt, wat voor het hele bedrijfsleven geldt.
Er zijn op het gebied van koude acquisitie verschillende markten om te benaderen. Veel bedrijven vinden de consumentenmarkt niet echt interessant meer omdat consumenten niet graag meer worden lastiggevallen door bellende bedrijven die daar eigenlijk geen toestemming voor hebben. De consumenten of potentiele afnemers zijn tegenwoordig beter te bereiken door bijvoorbeeld het inzetten van social media en online marketing.
In de business-to-business markt is koude acquisitie echter nog wel erg interessant. Het bellen met aanbieden van diensten of producten kan erg effectief zijn. Zeker in de zakelijke dienstverlening wordt koude acquisitie steeds vaker toegepast. Wanneer je graag telefonische acquisitie wilt gaan toepassen, zijn er bepaalde richtlijnen die je kunt volgen om goed voorbereid een gesprek in te gaan.