Wanneer je als bedrijf online activiteiten gaat gebruiken voor een bepaalde commerciële doelstelling, dan noemen we dat Online Marketing. Sommige bedrijven zijn online erg succesvol en andere hebben juist weer minder tot geen succes. Dit heeft grotendeels te maken met de Online Marketing Strategie. Veel mensen onderschatten de kracht van marketing, toch zijn er veel mensen bewust of onbewust mee bezig. Zeker wanneer je een eigen bedrijf hebt, zul je bepaalde vormen van marketing toepassen om ervoor te zorgen dat je de doelgroep weet te bereiken om zo meer producten of diensten te kunnen verkopen.
Online marketing en traditionele marketing
Kijken we naar online marketing en tradtionele marketing, dan zijn de basis ingredienten gelijk. De middelen die voor traditionele marketing worden gebruikt worden ook wel Online Marketing Tools genoemd. Doordat er bij online marketing veel tools en toepassingen gebruikt kunnen worden, is het makkelijker om bepaalde resultaten te meten, waardoor het ook weer een stuk makkelijker wordt om campagnes te verbeteren en te optimaliseren. Door het gebruik van online marketing kan ook een veel grotere doelgroep bereikt worden.
Wat zijn nou eigenlijk de verschillen tussen online en offline marketing?
Een online campagne heeft over het algemeen een veel langere zichtbaarheid
Hierdoor kan ook een hogere ROI bereikt worden
Ook zijn de kosten voor een online campagne vaak een stuk lager
Offline campagnes zijn vaak statischer en meer tijdsgebonden
Bij Online marketing heeft men veel meer middelen ter beschikking om zowel vooraf, tijdens en achteraf de effecten van de campagne te meten.
Een online marketingbureau
Grote bedrijven hebben vaak een eigen marketing afdeling en bepalen ook hun eigen online marketing strategie. Daarnaast kun je ook een online marketingbureau inschakelen die je kan helpen met het bepalen van de online marketing strategie. Een volledige online marketing strategie bestaat uit verschillende facetten waaronder: zoekmachine marketing, online advertising, email marketing, conversie optimalisatie en social media marketing.