Server side tagging behoort tot een van de grootste revoluties in de digitale wereld. Het stelt bedrijven in staat om meer informatie over de gedragingen van bezoekers te verzamelen, zonder dat hierbij de privacywetten in geding komen. Dit is een slimme manier om de website verder te optimaliseren en de conversies te verhogen. Maar wat is server side tagging precies en wat levert het op?
Bij server side tagging worden de trackingsystemen van de browser verplaatst naar de eigen server. Wanneer dit wordt gedaan, wordt de gegevensstroom omgekeerd. Hierdoor zal de gegevensstroom minder snel onderbroken worden en beschik je over de informatie die je nodig hebt om je website te verbeteren. Dit levert tal van voordelen op. De belangrijkste voordelen lichten we in dit artikel verder toe.
Toegang tot meer gegevens
Wegens de privacywetgeving is het voor bedrijven steeds lastiger geworden om gegevens te verzamelen. Mensen maken gebruik van adblockers en verwijderen cookies om een minder grote spoor van zichzelf achter te laten. Dit maakt het voor website eigenaren echter wel lastiger om hun website te optimaliseren. Ze varen als het ware blind. Met server side tagging en de software van www.adpage.io/ is het mogelijk om deze blokkades te omzeilen. Hierdoor krijg je toegang tot meer gegevens, die je vervolgens weer kunt toepassen bij het optimaliseren van de site.
Voldoen aan de privacywetgeving
Toch blijft het ook belangrijk om de privacyregels na te leven. Daarom moet je voldoen aan enkele belangrijke voorwaarden. Het opslaan van gegevens mag enkel onder bepaalde voorwaarden. Als je hier niet van op de hoogte bent, kan dit mogelijk betekenen dat je strafbare feiten pleegt. Met alle gevolgen van dien. Als je kiest voor server side tagging, dan maak je gebruik van een programma dat veilig is gebleken en voldoet aan alle eisen van de privacywetgeving.
Snellere website
Pixels, cookies en scripts op de traditionele wijze laden kan ten koste gaan van de website prestaties. Wat we vaak zien, is dat de website hierdoor veel trager wordt. Dat staat de gebruiksvriendelijkheid dan ook enorm in de weg. Als een website trager wordt, haken mensen namelijk sneller af. Snelheid is noodzaak. Bovendien word je de snelheid van je website ook getoetst door Google. Als je website erg traag is, kan deze hierop worden afgerekend met een lagere positie in de zoekresultaten. Als tags voortaan synchroon op de server worden geplaatst, zullen de laadsnelheden korter worden en de webprestaties verbeteren. Hierdoor geniet je van een betere gebruikerservaring, wat weer kan leiden tot meer conversies.
Levensduur van cookies verlengen
Wist je dat er een levensduur aan cookies zit? De levensduur van third party cookies is in de afgelopen jaren verkort van dertig tot slechts zeven dagen. Daarna wordt de cookie automatisch verwijderd.Dat heeft gevolgen. Want als de conversie niet binnen deze korte periode plaatsvindt, dan wordt deze niet aan de advertentiecampagne toegeschreven. Juist terwijl we bij grote aankopen zien dat het vaak langer duurt voordat men tot aankoop overgaat.
Door het gebruik van server side tagging creëer je first party cookies en verleng je de levensduur. Zo kun je de conversies die ontstaan uit een campagne ook toeschrijven aan de juiste bron.