Elke organisatie gebruikt projectmanagement. Binnen enorm veel bedrijven en organisaties zijn er projectgroepen- en organisaties te vinden. Denk hierbij aan strategie, bestuur, ICT, HRM en klantgerichtheid. Om alles in goede banen te leiden is een projectadministratie cruciaal. Van de planning en de urenregistratie tot aan de facturatie. Toch kan het soms vrij lastig zijn om je projectmanagement goed op orde te hebben. Hierbij een aantal tips om het projectmanagement van je bedrijf naar een hoger niveau te tillen en efficiënter te werken.
Beperk de grootte van een projectteam
Het leiden van een projectteam kan voor een hoop problemen zorgen. Vaak zijn teamleden het niet helemaal met elkaar eens over de exacte doelstellingen en plan van aanpak. Zeker als het team groter wordt, zal het managen van de relaties en het team als geheel erg lastig worden. Daarom is het belangrijk voor projectmanagement om de omvang van het team te beperken en duidelijke afspraken te afmaken. Zorg voor een goede communicatie binnen het team en los problemen zo snel mogelijk op. Zorg voor een gezamenlijk doel en dezelfde missie om het project in goede banen te leiden.
Communicatie over mogelijke veranderingen
Uiteraard start elk project met een basis projectplan. Het valt echter niet te voorkomen dat er toch dingen veranderen aan het plan. Opdrachtgevers kunnen namelijk van gedachten veranderen, waardoor het project aangepast moet worden. De projectmanager moet er dan voor zorgen dat de gevolgen van deze verandering goed worden gecommuniceerd. Zowel met het team, de opdrachtgever en alle andere betrokkenen.
Maak gebruik van handige software
Door gebruik te maken van software voor projectmanagement kunnen een hoop taken een stuk makkelijker gemaakt worden. Door een geïntegreerd systeem te gebruiken kunnen projectmanagers, medewerkers en opdrachtgevers over de nodige inzichten beschikken. De juiste software kan ervoor zorgen dat je het budget en de planning een stuk beter onder controle hebt. Zo kom je achteraf niet voor verrassingen te staan!
De kunst van het loslaten als projectmanager
De taak van een projectmanager is erg complex. Het is soms lastig om te weten wat er tot je verantwoordelijkheden behoort en wat niet meer. Het is daarom belangrijk om goed onderscheid te maken tussen de verschillende taken. De projectmanager moet ervoor zorgen dat het project goed gecoördineerd wordt en de mensen energie geeft en managet. Het is echter wel belangrijk om sommige taken ook los te laten. Je kunt niet alles zelf doen, maar zult ook taken moeten overlaten aan anderen.