image Wat kun je allemaal met debiteurenbeheer image Een modern interieur voor op kantoor

Drop us a line...

Verstuur bericht

Boekhouding voor een zzp’er

Veel mensen vergissen zich erin als het aankomt op administratie. Zo ook vergissen zzp’ers zich hierin want ook zij moeten natuurlijk hun administratie goed bijhouden. Administratie is kortom alle gegevens van een onderneming die op papier of digitaal worden vastgelegd. Het is dus heel erg belangrijk dat dit goed bijgehouden wordt. Boekhouding voor zzp’ers is bijna hetzelfde als voor andere bedrijven alleen dan in andere mate. Mocht administratie je dus niet liggen dan kun je het beste ervoor kiezen om dit uit te besteden. Als je je administratie namelijk niet op de juiste manier doet of laat doen dan kan dit zorgen voor een verkeerd beeld van wat er in je onderneming gebeurt en ook dit kan beslissingen beïnvloeden.

Eisen aan je administratie

Natuurlijk zitten er ook eisen verbonden aan je administratie, zo ook aan die van een zzp’er. De belastingdienst wil de aangiften zo compleet mogelijk ingevuld hebben en wil deze ook het liefst zo snel mogelijk kunnen controleren. Wanneer je administratie niet binnen een bepaald termijn gecontroleerd kan worden kan dit ook vervelende gevolgen hebben. Met als gevolg dat de belastingdienst dan ook de mogelijkheid heeft om de omzet en winst van je onderneming vast te stellen en daarover de verschuldigde belasting te berekenen. Dit kun je dus gemakkelijk voorkomen door alles op tijd te doen. Een ander nadeel dat een onvolledige of onjuiste administratie met zich meebrengt is dat je op dat moment geen aanspraak meer maakt op voordelige regelingen zoals een kleine ondernemingsregeling. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je administratie aan de juiste eisen voldoen.

Hoe lang moet je je administratie bewaren?

Het is vastgelegd dat iedere ondernemer zijn/ haar administratie verplicht 7 jaar moet bewaren. Dit wordt ook wel de fiscale bewaarplicht genoemd. Ook wanneer je je administratie digitaal bijhoudt moet je het 7 jaar bewaren. Het is zelfs zo dat de gegevens van onroerende zaken zelfs voor 10 jaar bewaard moeten worden. Met de belastingdienst kun je ook afspraken maken over het feit of je de gegevens elektronisch of op papier bewaard en ook het detailniveau. Het detailniveau houd in of je bijvoorbeeld met dagstaten of telstroken van je kassa werkt. Soms is het bijvoorbeeld zo dat het is toegestaan dat je de bestanden en de andere gegevens op een andere vorm bewaart. Dit wordt door de belastingdienst ook wel conversie genoemd. Echter zitten hier wel enkele voorwaarden aan verbonden.

      Gerelateerde berichten
      • Alles
      • Op auteur
      • Op categorie