LinkedIn is een social media platform gericht op professionals. Is jouw doelgroep voornameliijk actief in de B2B sector? Dan is adverteren op LinkedIn een zeer interessante optie voor je bedrijf. In dit artikel worden de mogelijkheden van adverteren op LinkedIn uitgelegd. Mocht dit verhaal te complex zijn kun je altijd een online marketingbureau inhuren om je hierin te adviseren.
De basis van LinkedIn adverteren
Om te kunnen adverteren op LinkedIn heb je een bedrijfspagina nodig. Belangrijk voordat je begint met adverteren is dat je pagina helemaal up-to-date is. Net als bij het adverteren op Facebook bestaat LinkedIn uit organisch posten en betaald posten. Organische posts verschijnen op de tijdlijn van je connecties en volgers. Als je connecties en volgers deze berichten liken en delen wordt het bereik van je posts vergroot en zien ook de connecties en volgers van jouw connecties en volgers je berichten. Net als bij betaald adverteren kun je targeting isntelling bij organische posts. Deze is op basis van je huidige connecties en volgers.
Om een nog groter bereik te krijgen kun je betaald adverteren. Er zijn drie advertentiemogelijkheden: sponsored content, sponsored emails en text ads. Hieronder worden ze verder toegelicht.
Text ads op LinkedIn
Tekst ads zijn de kleine advertenties die getoond worden aan de rechterkant van je LinkedIn pagina. Het grote voordeel van tekst ads is dat ze eenvoudig te maken zijn en dat ze altijd op je beeldscherm zichtbaar blijven, ook als je naar beneden scrolt. De Cost per Click (CPC) zijn hetzelfde als bij sponsored content.
Sponsored content
Sponsored content is een iets onopvallendere manier om te adverteren op LinkedIn. Deze posts verschijnen in de tijdlijn, tussen de organische berichten. Dat het om een betaalde advertentie gaat is te zien aan het woordje sponsored links bovenin de advertentie. Ze zijn dus veel opvallender dan de kleinere tekst ads aan de rechterkant van de pagina. Hierdoor heeft sponsored content een veel groter bereik.
Sponsored emails
Dit zijn persoonlijke, betaalde berichten die verschijnen in het postvak in van je doelgroep. Deze berichten zijn uitermate geschikt om conversie te stimuleren. De berichten verschijnen zowel op mobiel als computer. Ook geeft deze vorm van adverteren je de mogelijkheid tot A/B testing, waardoor campagnes bijgestuurd kunnen worden voor een zo optimaal mogelijk resultaat.
Display advertenties op LinkedIn
Er is nog een vierde mogelijkheid tot adverteren op LinkedIn en dit zijn display ads. Niet iedereen kan gebruik maken van deze vorm van adverteren, want er kleven een aantal voorwaarden aan vast. Eén van deze voorwaarden is dat je in het afgelopen kwartaal tenminste €7.000,00 uitgegeven hebt aan LinkedIn advertenties. In deze advertenties zie je dan ook voornamelijk bedrijven met hoge marketing budgetten.
Voordelen LinkedIn adverteren
Als je bedrijf zich voornamelijk richt op B2B is LinkdIn zeer geschikt om te communiceren met je doelgroep. LinkedIn is namelijk een platform dat vooral voor professionele doeleinden wordt gebruikt. Het wordt vooral gebruikt om op professioneel niveau contact te houden met andere professionals en om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in de branche. Door LinkedIn is er dus veel data beschikbaar over deze professionals. Data die gebruikt kan worden om heel specifiek te targeten. Er kan onder andere getarget worden op de volgende variabelen:
- Geslacht
- Leeftijd
- Bedrijf
- Fucntietitel
- Locatie
- Studierichting
- Onderwijsinstellingen
- Dirploma
- Vaardigheden
- LinkedIn groepen
- Bedrijfsgrootte
- Industrie waar het bedrijf in actief is
Taal
Bij het adverteren op LinkedIn moet er een worden ingesteld. Hier zitten voor- en nadelen aan. Het kan je helpen om te targeten wantadvertenties worden alleen getoond aan mensen die dezelfde taalinstelling hebben. In Nederland richten veel bedrijven zich zowel op Nederlandstalige en Engelstalige mensen. Om mensen met beide taalinstellingen te bereiken moet je dus twee advertenties aanzetten.
Kosten
Over het algemeen is LinkedIn adverteren duurder in vergelijking met Facebook adverteren. Er kunnen verschillende betaalopties gekozen worden: cost-per-click, cost-per-thousand en cost-per-videoview. Afhankelijk van wie je target verschillen de kosten. Het targeten van CEO’s is bijvoorbeeld duurder dan het targeten van ‘gewone’ werknemers. Het minimale dagbudget bedraagt €10,00. Ben alert dat je deze instelt en dat je ook een einddatum voor je campagne instelt.
Conclusie
LinkedIn is een zeer interessant platform voor B2B bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Er kan heel specifiek getarget worden en er zijn verschillende mogelijkheden tot adverteren, waardoor er creatief kan worden omgegaan met retargeten.