Robert Beno Cialdini is een hoogleraar die het boek Influence: The Psychology of Persuasion heeft geschreven. Met zijn zes beïnvloedingstechnieken kan gemakkelijk op het reptielenbrein van de mens worden ingespeeld.
Laat je een website maken? Dan moet je deze zes tips in je achterhoofd houden!
Maak gebruik van sociale bewijskracht
Door gebruik te maken van sociale bewijskracht kun je de conversies op je website verhogen. Wanneer jou vaste klanten een positieve beoordeling op jouw website plaatsen heeft dit een positief effect op de potentiële klanten. Een potentiële klant vertrouwt altijd eerder klanten die al ervaring hebben met jou product of dienst dan wanneer je als organisatie zelf vertelt hoe geweldig jouw product is.
Straal autoriteit uit!
Dit is onmisbare techniek voor een beginnende website. Wanneer er geen autoriteit wordt uitgestraald is de website niet professioneel. Het gevolg kan zijn dat de conversie op uw website niet zo hoog is als je had gehoopt. Wanneer autoriteit wordt uitgestraald kun je het vertrouwen van een potentiële klant winnen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld een expert aan het woord te laten of een keurmerk te plaatsen op je website.
Wederkerigheid
Dit is een slimme techniek om de klant iets voor je te laten doen. De mens is zo geprogrammeerd om iets terug te doen voor iemand die iets voor jou heeft gedaan. Een voorbeeld hiervan is persoonlijke gegevens in te winnen in ruil voor een kortingscode.
Benadruk schaarste
Het brein van de mens zit zo in elkaar dat we het vervelend vinden dat we iets mislopen. Wanneer je benadrukt dat een product of dienst die je verkoopt schaars is dan wilt de klant dit hebben. Dit kan gedaan worden door te laten zien dat producten exclusief, tijdelijk of een de van de laatste beschikbaar is. Dit kan een klant triggeren om dit te kopen.
Commitment & Consistentie
De mens vindt zichzelf een betrouwbaar persoon. Wanneer je tegen iets ja zegt, zal je geneigd zijn dit vaker te doen. Dit is ook bij aankopen. Het is belangrijk om de koopintentie van de klant goed te analyseren. Wanneer de koopintentie achterhaald is kan hierop worden ingespeeld. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met simpel mail met aanbieding van dezelfde soort producten die de klant eerder bij je heeft gekocht. De klant zal geneigd zijn om op deze aanbiedingen in te gaan.
Sympathie
Wanneer je op een bepaalde website terechtkomt heb je daar altijd gelijk een gevoel bij. Bij de eerste indruk moet sympathie worden gekweekt. Klanten kopen namelijk niets bij een bedrijf wat zij onsympathiek vinden. Dit kan simpel gedaan worden door de klant niets te verplichten en de keuze bij de klant te laten. Bijvoorbeeld door de klant als bezoeker iets te laten bestellen en niet gelijk een waslijst met gegevens in te laten vullen en verplichten klant te laten worden.