Een aantrekkelijke etalage is ontzettend belangrijk voor je winkel. Etalages kunnen er namelijk voor zorgen dat je winkel opvalt bij klanten, dat ze nieuwsgierig worden naar je assortiment en dat ze je winkel binnenkomen. En dat kan natuurlijk weer zorgen voor aankopen! Daarom is het belangrijk om wat extra aandacht te besteden aan je etalage. Benieuwd hoe je een aantrekkelijke etalage creëert? In deze blog geven we je een aantal handige tips.
Brainstormen en nadenken
Als eerste moet er goed worden nagedacht over de etalage. Je wil op deze plek namelijk laten zien wat je verkoopt, waar je voor staat en wie je bent. Organiseer dus eens een brainstormsessie met al je medewerkers en schrijf alle ideeën op. Samen kun je immers meer bedenken dan in je eentje. Het is belangrijk om een aantal dingen in je achterhoofd te houden tijdens het brainstormen. Waar wil ik voor staan? Wat onderscheidt mijn product van het product van mijn concurrenten? Wie zijn mijn klanten? Als je deze zaken in gedachten houdt, zul je vast op een goed idee komen. Heb je geen inspiratie voor een goede etalage? Dan kun je ook eens kijken naar concurrenten die het heel goed doen. Analyseer hun etalages en kijk op welke manier zij de klant benaderen. Het is natuurlijk nooit goed om dingen te imiteren, maar je kunt er altijd van leren!
Producten
Een van de belangrijkste onderdelen van je etalage is natuurlijk je product. Bij het kiezen welk product je in je etalage wil gaan plaatsen, moet je aan een aantal zaken denken. Zo is het verstandig om een product te kiezen waar je veel voorraad van hebt. Als de vraag groot blijkt te zijn, heb je in ieder geval voldoende voorraad. Bovendien is het slim om een populair artikel te kiezen. Dit trekt namelijk eerder de aandacht van de klant. En voor jou als winkelier is het fijn als het product een goede marge heeft. Houd hier dus ook rekening mee.
Schoon en overzichtelijk
Een etalage moet schoon en overzichtelijk zijn. Maak de ruimte dus goed schoon voordat je begint met inrichten. Vervolgens kun je een achtergrond plaatsen als dat nodig is, waarna je je producten kunt uitstallen. Denk goed na welk etalagemateriaal je gaat neerzetten. Het moet niet te rommelig worden, maar wel de aandacht van de klant trekken. Het kan bijvoorbeeld een goede keus zijn om je producten neer te zetten op podia. Zo komt je product op ooghoogte van de klant te staan, wat heel positief werkt. Speel een beetje met verschillende hoogtes en zet je producten nooit op de grond. Werk met LED verlichting, raamstickers of andere aankleding om het geheel helemaal af te maken.
Communicatie
Voorzie je etalage van communicatiemateriaal. Een bord met een tekst of een afbeelding kan je boodschap namelijk versterken. Ook kan het een heel leuk idee zijn om een digitaal scherm op te hangen. Zo is het heel makkelijk om hier iedere keer weer een andere inhoud op weer te geven. Geldt er vandaag een speciale korting? Dan zet je dit natuurlijk groot op het scherm. Ook is het zo een stuk makkelijker om in te spelen op feestdagen zoals Pasen en Sinterklaas. Of je nou een bord of een digitaal scherm kiest, zorg er altijd voor dat de tekst leesbaar is. Kies dus een groot lettertype, zodat je klanten kunnen lezen wat je te bieden hebt.